| |
|
|
|
|
З 01.01.2013 року зміниться порядок реєстрації нерухомого майна. |
|
|
Додано 22.11.2012
|
|
|
Відповідно до Закону України “ Про Державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” та “Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень”, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 № 703, реєстрація речових прав на нерухоме майно (в тому числі земельних ділянок) буде проводитися органом державної реєстрації прав. На території м. Ужгорода та Ужгородського району таким органом є Відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно реєстраційної служби Ужгородського міськрайонного управління юстиції у Закарпатській області, що знаходиться за адресою : 88000 м. Ужгород, пл. Жупанатська, 3. Телефон/факс: (0312) 61-60-51. Графік роботи:
Понеділок – п’ятниця, з 9.00 до 18.00 год.
Обід: з 13.00 до 14.00 год.
Вихідні дні – субота, неділя.
Для проведення державної реєстрації права власності на нерухоме майно (в тому числі земельну ділянку) заінтересована особа має звернутися до державного реєстратора прав з відповідною заявою, до якої додає документи, визначені вказаним вище Порядком. Слід зазначити, що перелік документів, що подаються для державної реєстрації прав, різниться в залежності від способу набуття права власності та типу об’єкта нерухомого майна, права на який підлягають державній реєстрації.
Загальними документами, які в обов’язковому порядку подаються для проведення державної реєстрації прав є: заява про державну реєстрацію; копії документу, що посвідчує особу заявника, реєстраційного номера облікової картки платника податку згідно з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (крім випадків, коли особа через свої релігійні або інші переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку, офіційно повідомила про це відповідні органи державної влади та має відмітку в паспорті громадянина України); документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав; документ про сплату державного мита (крім випадків, коли особа звільнена від сплати державного мита).
Відповідно до Указу Президента України від 05.10.2011 № 965/2011, який набирає чинності з 01.01.2013, повноваження Держземагенства в частині державної реєстрації прав на земельні ділянки припиняються. Тобто за Держземагентством залишиться функція державної реєстрації самої земельної ділянки, як об’єкта нерухомості в Державному земельному кадастрі. У свою чергу Укрдержреєстр здійснюватиме державну реєстрацію прав на земельні ділянки. Тобто Державний земельний кадастр та Державний реєстр речових прав на нерухоме майно будуть функціонувати паралельно. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі – Державний реєстр прав) міститиме всю інформацію про речові права на земельні ділянки, а Державний земельний кадастр — інформацію про земельну ділянку, так би мовити "технічну інформацію". Водночас слід зазначити, що такі інформаційні системи працюватимуть саме паралельно, а не розрізнено чи в противагу одна одній. Так, Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та Законом України "Про Державний земельний кадастр" передбачено взаємодію органів державної реєстрації прав та органів, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру, у тому числі відомості які мають передаватися, підстави такої передачі тощо. На виконання вказаних законів прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 22.02.2012 № 118 "Про інформаційну взаємодію органу що здійснює ведення Державного земельного кадастру та органу державної реєстрації прав", яка детально регламентує таку взаємодію.
З 01.01.2013 замість державних актів про право власності на земельну ділянку органами державної реєстрації прав будуть видаватися свідоцтва про право власності на нерухоме майно.
Так, свідоцтва про право власності на нерухоме майно формуватимуться в процесі державної реєстрації прав та видаватимуться державними реєстраторами разом із витягом з Державного реєстру прав.
При цьому слід зазначити, що порядок оформлення права власності на землю з видачею відповідних свідоцтв не розрізняється в залежності від цільового призначення земельної ділянки.
Державний реєстр прав наразі не містить інформації про речові права на нерухоме майно. Його почнуть наповнювати відомостями з 01.01.2013, коли буде запроваджено державну реєстрацію прав за новими правилами. А саме по "заявочному" принципу, тобто державні реєстратори будуть наповнювати вказаний реєстр поступово, за результатом розгляду заяв про державну реєстрацію прав.
Відповідно до законодавства у сфері державної реєстрації прав державні реєстратори будуть мати "он-лайн" доступ до Реєстру прав власності на нерухоме майно, реєстраторами якого наразі є БТІ, Державного реєстру іпотек, Державного реєстру обтяжень рухомого майна та Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна, тобто до реєстрів держателями яких є Міністерство юстиції та Державна реєстраційна служба.
Що стосується Державного земельного кадастру, то передбачається, що інформація про земельні ділянки та речові права на них буде отримуватися державним реєстратором у режимі "запит-відповідь" за допомогою електронних каналів передачі даних. Саме зараз Укрдержреєстр разом із Держземагенством, адміністраторами Державного реєстру прав та Державного земельного кадастру розробляють проект спільного наказу Міністерства юстиції та Міністерства аграрної політики та продовольства щодо технічної регламентації цієї процедури.
Діюче законодавство передбачає 14 робочих днів для проведення державної реєстрації прав. Якщо йдеться про обтяження речових прав чи іпотеку, то цей строк складає 1 робочий день. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення та спрощення процедури державної реєстрації земельних ділянок та речових прав на нерухоме майно» передбачає скорочення строку для проведення державної реєстрації прав з 14 до 5 робочих днів.
Державна реєстрація прав у результаті вчинення нотаріальної дії проводиться нотаріусом одночасно з вчиненням такої дії.
На сьогодні згідно діючого законодавства для здійснення операції з купівлі-продажу квартири особам необхідно декілька разів відвідувати бюро технічної інвентаризації та звертатися до нотаріуса за посвідченням відповідного правочину.
Тобто, спочатку власник квартири звертається до бюро технічної інвентаризації для того, що б провести технічну інвентаризацію квартири та отримати витяг з Реєстру прав власності на нерухоме майно. Документ, що посвідчує право власності на відповідну квартиру, технічний паспорт, отриманий в результаті технічної інвентаризації квартири, та витяг з Реєстру прав власності на нерухоме майно подаються нотаріусу для нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу. У результаті вчинення нотаріальної дії нотаріус проводить державну реєстрацію відповідного договору в Державному реєстрі правочинів. Після отримання нотаріально посвідченого договору покупець має звертатися до бюро технічної інвентаризації для проведення державної реєстрації його права власності на придбану квартиру.
З 01.01.2013 для здійснення операції з купівлі-продажу квартири особам необхідно буде звернутися виключно до нотаріуса. Так, нотаріус перевірить належність продавцю квартири на праві власності в реєстрі, який зараз ведуть бюро технічної інвентаризації (Реєстр прав власності на нерухоме майно); проведе державну реєстрацію прав продавця в «новому» Державному реєстрі прав; посвідчить договір купівлі-продажу відповідної квартири; та на підставі нього проведе державну реєстрацію права власності на квартиру покупця.
При цьому з 01.01.2013 державна реєстрація договору в Державному реєстрі правочинів здійснюватися не буде, оскільки за таких умов відбувалася б подвійна реєстрація одних і тих самих прав.
Що стосується бюро технічної інвентаризації, то останні здійснюватимуть технічну інвентаризацію об’єктів нерухомого майна у випадках, передбачених законодавством. При цьому проведення технічної інвентаризації об’єкта перед здійсненням його продажу буде не обов’язковим та залишається на розсуд сторін договору, тобто продавця та покупця.
У проекті Закону України «Про внесення змін до Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито» (щодо ставок за проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно), зареєстрованому у Верховній Раді (реєстраційний № 8296 від 24.03.2011), передбачено, що за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно справлятиметься державне мито в розмірі 7 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що на сьогодні становить 119 гривень. За державну реєстрацію речового права на нерухоме майно або його обтяження передбачається стягнення державного мита в розмірі 3 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – 51 гривня.
Крім того, в результаті проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно органом державної реєстрації прав надається витяг з Державного реєстру прав. Розмір плати за надання витягів з Державного реєстру прав відповідно до Закону встановлюється Урядом. Наразі розмір плати визначається з урахуванням витрат, пов’язаних зі створенням, впровадженням та матеріально-технічним забезпеченням роботи даного реєстру та мережі доступу до нього.
Водночас слід відмітити, що за проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані до 01.01.2013, фізичні та юридичні особи звільняються від сплати державного мита.
|
|
|
|
|
|
|
|