А Н А Л І З Р Е Г У Л Я Т О Р Н О Г О В П Л И В У проекту рішення виконкому Ужгородської міської ради "Про тарифи на послуги водопостачання та водовідведення", що надаються комунальним підприємством "Водоканал м. Ужгорода"
Додано 10.07.2009
1. Опис проблеми, яку планується розв’язати шляхом державного регулювання господарських відносин.
Основною метою діяльності КП "Водоканал м. Ужгорода" є забезпечення надання послуг з постачання питної води населенню міста, бюджетним установам та іншим споживачам, також відведення стічних вод.
З початку поточного року підприємство знаходиться у скрутному фінансовому становищі. Збитки від реалізації послуг споживачам за I квартал 2009р. склали 658 тис. грн., очікувані за I півріччя ц.р. – на рівні 1890,0 тис. грн..
Діючі тарифи не відшкодовують в повному обсязі витрат на виробництво, постачання питної води та водовідведення. Підприємство не має змоги сплачувати в повному обсязі за спожиту електроенергію, покупні: хлор, коагулянт, ліквідувати податкову заборгованість.
Найбільшу питому вагу в складових собівартості витрат займає електроенергія – 29,0%. Водночас, витрати на використання електроенергії зростають у зв’язку з постійним підвищенням тарифів на неї. За 2008 рік тарифи зросли на 28,8 коп. за 1 кВт/год, що складає 142,0%
Витрати на придбання хімреагентів для очистки питної води і стічних вод також постійно зростають. Так, у порівнянні з 2008р. вартість хлору зросла з 1940 грн/т. до 2900 грн/т., або на 49,5% ; коагулянту – відповідно, з 741,67 грн/т. до 1750 грн/т., або у 2,4 рази. Крім того , відповідно до чинного законодавства, постійно підвищується рівень мінімальної заробітної плати, тому підприємство забов'язано збільшувати тарифні ставки відповідно до до збільшення мінімальної заробітної плати. Витрати на оплату праці зросли на 19,8% у собівартості послуг, у порівнянні із діючими тарифами за рахунок підвищення мінімальної заробітної плати з 525 грн. до 625 грн., або на 19,0%.
Технічний стан споруд, мереж та обладнання незадовільний, а через нестаток коштів необхідні ремонтні роботи не здійснюються в повному обсязі. Скрутне фінансове становище підприємства, що склалося на теперішній час, може спричинити зменшення обсягів надання послуг споживачам міста, а також несвоєчасну ліквідацію аварій на мережах водопостачання та водовідведення.
Внаслідок невідповідності рівня діючих тарифів на послуги водопостачання та водовідведення підприємство має значну кредиторську заборгованість за енергоносії, по обов’язковим платежам до бюджетів усіх рівнів.
Відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги" повноваження щодо регулювання тарифів на житлово-комунальні послуги, у т.ч. на послуги водопостачання та водовідведення, що надаються підприємствами незалежно від форм власності, належать органам місцевого самоврядування. Рівень тарифів на житлово-комунальні послуги повинен відповідати економічно обґрунтованим витратам на їх виробництво.
Діючі тарифи на послуги водопостачання та водовідведення, що надаються КП "Водоканал м. Ужгорода" споживачам міста, не забезпечують відшкодування витрат на їх виробництво. Підприємство не має змоги сплатити борги минулих років за спожиті енергоносії, здійснювати заходи щодо удосконалення технології, реконструкції об’єктів, ресурсозбереження тощо. Згідно інформації, різниця в тарифах на послуги водопостачання та водовідведення для населення, яка виникла в наслідок перевищення фактичної вартості над затвердженим "тарифом", станом на 1 липня 2009р. склала 4310,1 тис. грн. на річну програму надання послуг.
Проблема, яку передбачається розв’язати з прийняттям даного рішення, полягає у недостатності коштів для впровадження підприємством новітніх технологій з очищенні питної води, значний рівень втрат води через недостатність коштів для здійснення капітальних та поточних ремонтів, реконструкцій споруд, мереж та обладнання, відсутність коштів для покращення системи обліку використаних водних ресурсів, реалізованих споживачам, забезпечення державної цінової політики на місцевому рівні.


2. Цілі та завдання державного регулювання.
Метою розробки та впровадження проекту регуляторного акту є:
- забезпечення отримання споживачами міста якісних послуг водопостачання та водовідведення;
- забезпечення стабільної роботи КП "Водоканал м. Ужгорода";
- реконструкція споруд, мереж та обладнання, з метою підвищення якості послуг, впровадження новітніх технологій;
- забезпечення своєчасних розрахунків підприємством за спожиту електроенергію, хлор, коагулянт, по податковим забов'язанням;
- приведення тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення, що надаються споживачам міста до рівня економічно обґрунтованих;
- стабілізація фінансово-економічного становища КП "Водоканал м. Ужгорода".


3. Опис альтернатив запропонованому регуляторному акту.
Альтернативою цього регуляторного акта може бути збереження існуючого рівня тарифу для населення, а підвищення лише іншим споживачам (підприємствам, організаціям, установам) до рівня економічно обґрунтованих з умовою покриття збитків від надання послуг населенню. Але в такому разі, підвищення тарифів на послуги водопостачання та водовідведення вплине на підвищення цін на товари та продукцію, які виробляються іншими споживачами. Тобто, все рівно тягар зростання буде перекладено на населення. Тому ця альтернатива не може бути прийнята, оскільки вона не здатна вирішити існуючу проблему.
Другою альтернативою пропонується затвердження нових тарифів для КП "Водоканал м. Ужгорода" на послуги централізованого водопостачання та водовідведення за умови встановлення рентабельності у тарифах для населення на рівні - 0,5%, бюджетних установ - 15,0%, іншим споживачам – 50,0% (відповідно до постанови КМУ від 02.04.2009р. №400), що дасть змогу запровадити економічно обґрунтовані тарифи та забезпечити їх державне регулювання на місцевому рівні.


4. Опис механізмів і заходів для розв’язання проблеми.
Проблема, яку передбачається розв’язати з прийняттям даного рішення, не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів і потребує державного регулювання: згідно Закону України "Про житлово-комунальні послуги", яким передбачено, що встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги належать до повноважень органів місцевого самоврядування.
Діючі тарифи з червня 2008 року на послуги централізованого водопостачання та водовідведення, що надаються населенню міста покривають лише 71,5% фактичних витрат.
Згідно зі ст. 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" тарифи на комунальні послуги повинні встановлюватись на рівні економічно обґрунтованих витрат у разі затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво орган, що їх затвердив, забов'язаний відшкодувати з відповідного місцевого бюджету виконавцям/виробникам різницю між затвердженим розміром цін/тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво цих послуг.
Згідно зі статтею 32 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" тарифи на надання послуг з питного водопостачання розраховуються на підставі галузевих нормативних витрат і повинні повністю відшкодовувати експлуатаційні витрати та забезпечувати надійну роботу об'єктів централізованого питного водопостачання.
Враховуючи вищезазначені принципи задекларовані нормативно-правовими актами в сфері надання послуг, пропонується такі способи досягнення державного регулювання як збільшення тарифів на такі житлово-комунальні послуги, що надасть змогу встановити тарифи не нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, повністю відшкодувати експлуатаційні витрати та забезпечувати надійну роботу об’єктів централізованого питного водопостачання КП "Водоканал м. Ужгорода".
Згідно прогнозованих розрахунків, за умови забезпечення повної оплати послуг споживачами, рівень річної рентабельності складе 9,3%, що дозволить створити передумови отримання підприємством додаткових доходів (прибутку) у сумі 2875,0 тис. грн. з розрахунку на рік.



5. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта.
На досягнення цілей у разі прийняття цього рішення, можуть вплинути такі негативні зовнішні фактори як: неплатежі споживачів за надані послуги; підвищення цін і тарифів на складові собівартості надання послуг, що не підлягають державному регулюванню; падіння обсягів виробництва послуг; незаплановане збільшення витрат за рахунок можливих збоїв у роботі технічного обладнання у зв’язку з його застарілістю та зносом.
Позитивним фактором можуть бути: запровадження підприємством енергозберігаючих технологій, що дасть змогу зменшити витрати, а також втрати води у мережах, збільшення обсягів надання послуг. При запровадженні підприємством енергозберігаючих технологій та заходів щодо зниження собівартості можна уникнути впливу вищезазначених факторів.
Управління економіки та підприємництва міської ради раз у квартал проводить аналіз фінансової діяльності підприємства в умовах дії цього рішення, а Державна інспекція з контролю за цінами в Закарпатській області здійснює контроль за додержанням вимог рішення підприємством.
Для впровадження вимог такого регуляторного акту органами місцевого самоврядування, не потребує додаткових витрат з місцевого бюджету, оскільки здійснюватиметься в межах повноважень відповідних органів. Для адміністрування процесу впровадження нових тарифів та контролю за їх сплатою немає необхідності створювати нові робочі місця. Виконання цієї роботи буде покладено на планово-економічний відділ підприємства, що відповідає за формування та оплату споживачами відповідних тарифів. Для суб’єктів господарської діяльності на початковому етапі впровадження цього регуляторного акта можливе збільшення витрат, пов’язаних з необхідністю здійснення платежів згідно встановленого тарифу.
Періодичність здійснення державного контролю та нагляду за додержанням вимог цього регуляторного акта визначається планами контрольної роботи Державної інспекції з контролю за цінами в Закарпатській області.


6. Аналіз вигод та витрат.
Прийняття даного регуляторного акту дозволить встановити тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення на рівні економічно обґрунтованих, що створить необхідні умови для надання послуг споживачам міста, покращити фінансово-економічне становище підприємства, створить економічне підґрунтя для переобладнання зношених споруд та мереж.


Таблиця 1 – Вигоди та втрати
Сфера впливу Вигоди Втрати
1 2 3
КП "Водоканал
м. Ужгорода" Зменшення збитків від надання послуг водопостачання та водовідведення; його стабільна робота На першому етапі зменшення рівня оплати за надані послуги споживачами
Споживачі послуг:
бюджетні організації та інші споживачі (крім населення) Стабільне отримання якісних послуг водопостачання та водовідведення Підвищення плати за послуги водопостачання та водовідведення
Населення Отримання якісних послуг водопостачання та водовідведення Підвищення плати за послуги водопостачання та водовідведення
Органи місцевого самоврядування Забезпечення життєдіяльності населення, промислової та соціальної інфраструктури територіальної громади міста Для малозабезпеченої категорії громадян виникне необхідність оформлювати субсидії

Не всі вигоди, які виникають внаслідок дії запропонованого регуляторного акта, можуть бути кількісно визначені. Серед них:
- забезпечення життєдіяльності населення, промислової та соціальної інфраструктури територіальної громади міста;
- стабільна робота комунального підприємства водопровідно-каналізаційного господарства;
- стабільне отримання споживачами міста якісних послуг водопостачання та водовідведення.

Прийняття даного рішення не можливо відкладати на далі, так як це може загрожувати припиненням надання послуг з водопостачання, водовідведення, погіршенням санітарно-епідеміологічного стану в місті, відключенням об’єктів водопостачання від енергопостачання.
Прийняття рішення виконкомом ужгородської міської ради "Про тарифи на послуги водопостачання та водовідведення", що надаються КП "Водоканал м. Ужгорода" принесе позитивні соціально-економічні наслідки.

7. Обґрунтування терміну дії запропонованого регуляторного акта.
Термін дії запропонованого регуляторного акту встановлюється довгостроковий. У разі виникнення необхідності до нього можуть бути внесені зміни за підсумками аналізу відстеження його результативності.
У разі змін у діючому законодавстві, які можуть вплинути на дію даного акту, до нього будуть вноситись відповідні зміни в порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 24.10.07 № 1267 за умови підвищення рівня економічно обґрунтованих витрат на виробництво та реалізацію послуг КП "Водоканал м. Ужгорода".


8. Показники результативності регуляторного акта.
Показниками результативності запровадження цього регуляторного акту слід вважати:
- надходження платежів від сплати коштів за послуги водопостачання та водовідведення;
- кількість коштів, використаних КП "Водоканал м. Ужгорода" на капітальні та поточні ремонти мереж водопостачання та водовідведення;
- кількість засобів обліку питної води, встановлених КП "Водоканал м. Ужгорода";
- кількість по квартирних засобів обліку, встановлених споживачами послуг КП "Водоканал м. Ужгорода";
- зменшення кількості, витраченої електроенергії за рахунок впровадження енергозберігаючих технологій.


9. Відстеження результативності регуляторного акту в разі його прийняття.
Відстеження результативності нормативно-правового акту буде здійснюватися відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" на підставі аналізу статистичних даних про результати фінансово-господарської діяльності КП "Водоканал м. Ужгорода".



Заступник міського голови В.В. Химинець



Оновлена
версія сайту
Інформація про виділення коштів місцевого бюджету
КОРИГУВАННЯ ГЕНЕРАЛЬНОГО ПЛАНУ МІСТА

ПЛАН ЗОНУВАННЯ ТЕРИТОРІЇ МІСТА
Внесення змін у детальні плани території індивідуальної малоповерхової житлової малоповерхової забудови в районі вулиць Тютюнової, Загорської, Ярослава Мудрого для розміщення житлових будинків садибного типу для учасників АТО та бойових дій в Афганістані
ІСТОРИКО-АРХІТЕКТУРНИЙ ПЛАН МІСТА

Пояснювальна записка.pdf
Карта (1-5000).jpg (35M)
Схема маршрутів громадського транспорту Ужгорода


Контактні телефони приватних та комунальних служб міста, диспетчерських служб
Інформація про порядок подання звернень, функціонування телефонів «гарячої лінії» та електронні поштові адреси в Ужгородській місцевій прокуратурі

Електронні звернення громадян


*Додатково інформуємо, що відповідно до Закону України, "Про звернення громадян" відділом роботи із зверненнями громадян ведеться реєстрація телефонних звернень громадян за номером : 617127

швидкий перехід


ГОЛОВНА

Про Ужгород

Фотогалерея

Структура органів міської ради

Рішення сесій міської ради

Рішення виконкому

Розпорядження міського голови

Постійні комісії

Громадсько-політична активність

Зовнішньо-економічна та інвестиційна діяльність

Паспорт підприємств міста

Оголошено конкурс