| |
|
|
|
|
Додаток
до рішення V сесії V скликання
від 14 травня 2010р.
П Р О Г Р А М А
реформування і розвитку житлово-комунального
господарства м. Ужгорода на 2010-2014 роки
(далі – Програма)
|
|
|
Додано 15.06.2010
|
|
|
Цю Програму розроблено з метою підвищення ефективності та надійності функціонування житлово-комунальних систем життєзабезпечення населення, поліпшення якості житлово-комунальних послуг з одночасним зниженням нераціональних витрат.
Реалізація державної політики у житлово-комунальній галузі здійснюється відповідно до Закону України «Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2014 роки» та інших законодавчих та нормативно-правових актів.
Виконання Програми передбачає:
– створення конкурентного середовища і формування ринку житлово-комунальних послуг, удосконалення тарифної політики;
– забезпечення ефективної інвестиційної політики галузі житлово- комунального господарства;
– забезпечення стимулів до економного і раціонального господарювання та використання ресурсів;
– прозорість у прийнятті рішень щодо реформування житлово-комунального господарства, розвитку комунальних послуг та встановлення тарифів на них;
– доступність житлово-комунальних послуг для громадян з низьким рівнем доходів.
І. Сучасний стан житлово-комунального господарства міста
1.1. Загальна характеристика
У житлово-комунальному господарстві міста функціонує 16 підприємств і організацій.
Експлуатується 210 км міських вулиць (з них 160 км паспортизовано документацією 70-х років), 9 мостових споруд, 262 км теплових мереж, 276,1 км водопровідних, 191,1 км каналізаційних, 37 котелень, із них 6 крупних: Південна, вул. Грушевського, вул. Тихого, електростанція, вул. Собранецька, вул. Благоєва.
Місто має два основних водозабори: Минайській і НФС, декілька окремих свердловин. Система водопостачання міста контррезервуарна.
Житлово-комунальне господарство є найбільш технічно відсталою галуззю економіки з багатьма проблемами.
Сучасний стан водопровідно-каналізаційного господарства характеризується дефіцитом фінансових ресурсів, необхідних для належної експлуатації та обслуговування систем водопостачання та водовідведення, незадовільним технічним станом споруд, обладнання. Обмежені технічні можливості в очищенні питної води і забезпеченні нею в достатній кількості населення. Знос основних фондів галузі становить 54 відсотки. Через значну зношеність обладнання водопровідних та теплових мереж є перевитрати енергоносіїв на виробництво послуг і втрати на їх транспортування до споживачів. Наслідком цього є зниження якості послуг.
Багато проблем накопичилось по утриманню, експлуатації і ремонту житла та утриманню об’єктів благоустрою.
Фінансове становище підприємств, що надають житлово-комунальні послуги незадовільне і зумовлене, насамперед, постійно зростаючою заборгованістю з оплати послуг з боку підприємств, бюджетних установ та населення. Власні кошти підприємств, які щороку спрямовуються на відновлення основних фондів та енергозберігаючі заходи, кардинально не вирішують проблеми і є недостатніми, а кошти, що виділяються органами місцевого самоврядування на підтримання в належному стані об’єктів житлово-комунального господарства, не забезпечують необхідну реновацію основних фондів галузі.
1.2. Аналіз технічного стану житлового фонду, об’єктів благоустрою та систем тепло-, водопостачання і водовідведення
Житлово-комунальне господарство – багатогалузеве, до складу якого входять наступні підгалузі.
Житлове господарство
Житловий фонд міста Ужгорода складає 1278 будинків загальною площею 1397,3 тис. кв. м, із них 350 будинків мають 5 і більше поверхів. Із загальної кількості житла до категорії аварійних віднесено 7 будинків, до категорії ветхих – 113 житлових будинків. З початку приватизації у власність громадян перейшли 82 відсотки житлового фонду міста. Рівень благоустрою житлового фонду становить 96 відсотків.
У місті функціонує 8 житлово-експлуатаційних організацій, з них приватизовані – 4 і комунальні – 4, з різним підходом до своєї діяльності, неоднаковим кадровим потенціалом, різними можливостями по забезпеченню послуг по утриманню, експлуатації і ремонту житла. В цілому стан житла критичний через ряд причин: не облаштованість під’їздів і приміщень загального користування, незадовільний стан внутрішніх інженерних мереж, ліфтів, дахів, підвалів, не облаштованість прибудинкових територій, значних втрат тепла і води в інженерних мережах. Для обслуговування житлового фонду та надання більш якісних послуг споживачам слід залучати на конкурсних засадах підприємства усіх форм власності.
Протягом останніх років надходить значна кількість звернень громадян, більша частина заяв викликана незадовільним технічним станом житлового фонду. Згідно нормативу відрахувань на капітальний ремонт житла необхідна річна сума у розмірі більше 9,5 млн. грн., а в 2009 році освоєно 2640,8 тис. грн., що складає 28 відсотків від нормативу.
Викликає занепокоєння стан історичної забудови міста. Так, тільки на території ТОВ “ОІР-Сервіс” знаходиться 43 будинки, роки забудови яких від 1900 до 1928 рр. Також на території міста знаходяться будинки, які є пам’ятками архітектури та потребують комплексного капітального ремонту. Не проводяться реконструкції будинків перших масових серій 60-70 років.
Недостатньо виділено коштів на проведення робіт з ліквідації промерзлих стиків панелей в 9-ти поверхових будинках. Незначна увага приділяється створенню маневрового фонду для відселення жителів з аварійних та ветхих будинків, а також надбудові мансардних поверхів.
У житловому фонді м. Ужгород експлуатується 255 ліфтів, які обслуговує КП “Ужгородліфт”, створене рішенням Ужгородської міської ради ХLIII сесії ІХ скликання від 30.06.05 №614. Основна кількість ліфтів змонтована в кінці 70 років в період масового будівництва житла в місті, а тому на період з 2004 по 2009 роки 76 ліфтів відпрацювали встановлений термін експлуатації.
Гострою проблемою в ліфтовому господарстві є проблема ліфтів чехословацького виробництва і існуючих диспетчерських систем, змонтованих в 90-х роках. З метою забезпечення безпечної і безперебійної роботи ліфтів розроблений проект Програма модернізації ремонту та відновлення ліфтових і диспетчерських систем в житлових будинках на 2010-2014 роки. Реалізація цієї Програми потребує коштів в сумі 1250,0 тис. грн.
Невідкладною є проблема заміни газових приладів, які відслужили свій нормативний термін експлуатації.
Ведеться робота по створенню об’єднань багатоквартирних будинків, станом на 01.01.06р. у місті були зареєстровані лише 7 об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, у 2007 році – 4, а в 2008 році – вже 10 об’єднань. Так, лише за перше півріччя 2009 року було створено 9 нових об’єднань співвласників житла, отже, загалом в місті зареєстровано та функціонує 35 об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, 46 житлово-будівельних кооперативів, 7 будинкових комітетів. Основним стримуючим фактором у створенні нових об’єднань багатоквартирних будинків є незадовільний технічний стан будинків. З метою демонополізації ринку житлово-комунальних послуг та розвитку інституту власників житла, місцева влада всебічно сприяє створенню об'єднань співвласників багатоквартирних будинків, як альтернативної структури управління житловим фондом. Для ініціювання створення нових об’єднань співвласників багатоквартирних будинків у місті, рішеннями сесії Ужгородської міської ради від 23.11.06 №121 затверджені “Програма створення та забезпечення функціонування об’єднань співвласників багатоквартирних будинків у м. Ужгород” та «Програма створення та розвитку об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, органів самоорганізації населення та їх асоціацій в м. Ужгороді на 2008-2011 роки» від 23.05.08 №714.
Наявність таких об'єднань – неприбуткових установ, сприяє розвитку конкурентного середовища в сфері комунальних послуг та забезпечує мешканцям отримання послуг з утримання житлових будинків та прилеглих до них територій належної якості та в повному обсязі. Члени об’єднання самі визначають перелік та обсяги робіт та послуг, які вони бажають отримати, самостійно обирають виконавців цих робіт та, виходячи з цих витрат, самі встановлюють розміри та порядок сплати внесків за їх виконання. ОСББ можуть або прийняти до себе на баланс відповідний житловий комплекс або обрати собі на конкурсних засадах управителя, який, взяв собі на баланс житловий комплекс, на договірних умовах надає житлово-комунальні послуги.
Незадовільний стан утримання та експлуатації відомчого житлового фонду, особливо утримання відомчих гуртожитків, більшість з яких потребують невідкладного капітального ремонту. Єдиним виходом із ситуації, що склалася, є передача відомчих гуртожитків у комунальну власність. На даний час на обслуговуванні КШЕП м. Ужгорода знаходяться 2 відомчі гуртожитки по вул. Гагаріна,8 та по вул. Гвардійській,15.
Існують фінансові проблеми функціонування ЖРЕРів у зв’язку з низькою платоспроможністю населення, що обмежує виконання поточного ремонту житлових будинків.
Водопровідно-каналізаційне господарство
Водопровідно-каналізаційне господарство міста утримується комунальним підприємством “Водоканал м. Ужгорода”.
У водопровідне господарство входять:
– 2 водозабори, з яких один – підземних вод, один – поверхневих;
– 10 водопровідних насосних станцій;
– 282,0 км водопровідних мереж;
– 17 резервуарів чистої води.
У складі підземного водозабору – 17 артезіанських свердловин.
Загальна потужність системи водопроводу – 65 тис. куб. м./добу.
Каналізаційне господарство складається з каналізаційної очисної споруди (КОС) проектною продуктивністю 50,0 тис. куб. м./добу, 9 каналізаційних станцій, 192,4 км мереж каналізації.
У зв’язку з тим, що ¾ території міста облаштовані загально сплавною системою каналізації, потужності каналізаційних очисних споруд не вистачає для повної очистки стоків до показників, що ставляться природоохоронними органами до якості стоків на випуску у прикордонну р. Уж рибогосподарського призначення.
У аварійному стані знаходяться і потребують заміни 45,1 відсотків мереж водопроводу та 23,6 відсотків каналізаційних мереж.
Незадовільний стан розподільних мереж водопроводу є загрозою забруднення питної води, що може викликати ситуації, загрозливі у санітарно-епідеміологічному відношенні для міста.
Спрацьованість (відамортизованість) основних фондів підприємства становить близько 50 відсотків.
Потребують реконструкції з розширення підземний водозабір НС “Минай”, каналізаційні очисні споруди, насосна станція підкачування води по вул. Легоцького, каналізаційні насосні станції №2 (по вул. Анкудінова) та №5 (по вул. Тельмана – Краснодонців).
Практично усі каналізаційні насосні станції міста у аварійному стані – існує гостра, невідкладна потреба у реконструкції самих будівель насосних, систем примусової вентиляції, енергогосподарства (ЛЕП, щитові, трансформаторні); насосів у комплексі із трубопроводами у приміщеннях насосних.
Реконструкції потребують технологічні набори споруд поверхневого водозабору НФС-1,2 через неможливість очистки на них води до якісних показників державного стандарту “Вода питна”.
Підприємство – найбільший споживач електроенергії у місті – понад 24,0 млн. кВт. год./рік.
Така висока енергоємність підприємства – результат незадовільного технічного стану мереж водопроводу (втрати питної води) та спрацьованості (застарілості) електротехнічного обладнання водозаборів, насосних підкачування води та стоків, каналізаційних очисних споруд.
Підприємство потребує технічного переоснащення застарілого енергоємного обладнання на сучасне, з низькою енергоємністю і високим ККД, що дасть значне зниження показників використання енергетичних і матеріальних ресурсів на виробництво послуг “Водоканал м. Ужгород”.
Як приклад, проектом водопровідної насосної станції для м-ну “Доманинці” передбачено облаштування насосної групою насосів, що працюватимуть послідовно, з енергоспоживанням по 15 кВт (4 шт.). Тим часом, типове вирішення проблеми – змонтувати 1 насос продуктивністю 130 кВт, котрий качатиме цілодобово, без огляду на потребу економії енергоспоживання.
На виконання державної програми “Питна вода”, з метою збереження якісних показників питної води основного водозабору міста – підземного водозабору “Минай”, невідкладною є проблема відведення КП “Водоканал” у постійне користування земель водозабору у межах ЗСО І поясу (суворого режиму) та під’їзних доріг до артезіанських свердловин, облаштування огорожі свердловин, дотримання правового режиму зони санітарної охорони ІІ поясу водозабору власником землі.
Питання потребує вирішення на рівні міської влади, районної та обласної Держадміністрацій.
Комунальна теплоенергетика
Теплозабезпечення в місті здійснюється комунальним підприємством «Уж-тепло».
Протяжність теплових мереж міста становить – 116,3 км.
Теплопостачальне підприємство є збитковим. Основною проблемою підприємств є постійне зростання дебіторської і кредиторської заборгованості.
Невирішеним залишається питання надання якісних послуг споживачам з гарячого водопостачання і теплопостачання.
В місті масово здійснюється перехід на індивідуальне опалення житлового фонду та об’єктів бюджетної сфери з подальшим відокремленням споживачів теплової енергії від теплових мереж, що призводить до зменшення теплового навантаження гідравлічних режимів, як теплових мереж, так і теплоенергуючих установок. Протягом 2005-2009 років міжвідомчою комісією з розгляду питань відключення від мереж центрального опалення і ГВП, створеною рішенням МВК від 09.02.06р. №41, надано дозволи на встановлення індивідуального опалення близько 18507 громадянам (79% від загальної кількості квартир з ц/о). Крім того, на підставі рішень виконкому відключено від мереж ц/о та гарячого водопостачання 352 житлові будинки, що складає 74% від загальної кількості будинків, обладнаних центральним опаленням.
Благоустрій та інженерний захист територій
Роботи по благоустрою територій міста здійснюються комунальними підприємствами за рахунок коштів міського бюджету, обсяг яких не відповідає потребі. Номенклатурою робіт з утримання та ремонту об’єктів благоустрою передбачено такі види підгалузі:
1. Утримання вулично-дорожньої мережі.
2. Санітарна очистка.
3. Озеленення.
4. Вуличне освітлення та зовнішні електромережі.
5. Ритуальне обслуговування населення.
Вулично-дорожня мережа та існуючі споруди на ній
Станом на 01.01.10 р. загальна протяжність вуличних мереж орієнтовно складає 210 км, (з них 160 км. доріг паспортизовано документацією 70-х років), на міських дорогах експлуатуються 9 мостових споруд в т.ч.: 5 залізобетонних, 2 металеві, 2 кам’яні. Однак, загальний стан вулично-дорожніх мереж та штучних споруд не відповідає сучасним вимогам, технічним та експлуатаційним нормативам. У зв’язку із наявною застарілою технічною документацією та повною відсутністю документації на новозбудовані мікрорайони міста, шляхи вимагають негайної інвентаризації та виготовлення нових паспортів.
Викликає занепокоєння стан внутрішньоквартальних територій, неналежна увага приділяється ремонту тротуарів.
Санітарна очистка міста
Роботи по санітарній очистці міста, утримання полігону ТПВ та утримання інших об’єктів благоустрою виконує Комунальне шляхово-експлуатаційне підприємство, КАТП-072801 та інші підприємства.
В місті щороку накопичується близько 207200 куб. м. твердих побутових відходів, які захоронюються на полігоні.
На даний час в місті нараховується 469 контейнерів для збору твердих побутових відходів, з яких 451 контейнер типу “Євро”, 18 – стандартних, що розташовані на 129 контейнерних майданчиках.
На балансі підприємства, що надає послуги по вивозу сміття рахується 24 спецавтомобілі – сміттєвози, що забезпечують санітарне очищення міста, з них 10 автомобілів вичерпали свій технічний ресурс.
Санітарний стан міста дещо покращився, але подекуди виникає збій у графіку вивозу ТПВ з контейнерних майданчиків.
Занепокоєння викликають райони приватних забудов та гуртожитків, де по причині відсутності належної оплати стихійно утворюються сміттєзвалища. Неврегульованим залишається питання щодо завезення сміття в місто з навколишніх сіл. Усе це призводить до фінансових втрат з боку підприємств, що вивозять сміття.
На сміттєзвалищі використовується застаріла і екологічно небезпечна технологія ущільнення сміття трактором. З метою збільшення площі захоронення ТПВ на міському сміттєзвалищі підготовлений новий котлован для утилізації побутових відходів. Не вирішеним залишається питання збору та переробки пластмасових побутових відходів.
Не в повному обсязі забезпечена нормативна потреба парку спеціалізованою та іншою автотракторною технікою, що загалом впливає на санітарний стан міста.
Нормативна потреба наявності спецтехніки по м. Ужгород
Сміттєвоз Ас. машин. Полив. миюч
машини Підміт-
приб.маш. Сніг.
очис. Снігона-
вантаж. Піскороз
кидув.
нор. факт. нор. факт. нор. факт нор. факт. нор. факт. нор. факт. нор. факт.
29 24 11 7 14 5 5 3 34 11 6 1 13 8
З метою покращення санітарного стану міста, запобіганню утворенню несанкціонованих сміттєзвалищ за останні роки реалізовано ряд заходів, а саме:
– рішенням виконкому від 08.06.05 №166 “Про покращення санітарного стану міста” відповідно до рішення ХХУІ сесії міської ради ІУ скликання від 20.02.04. №240 “Про Правила благоустрою на території м. Ужгорода” керівників всіх відповідальних установ, організацій незалежно від форм власності, а також фізичних осіб – власників чи користувачів приміщень, розташованих на території міста зобов’язано встановити урни для побутових відходів та забезпечити їх своєчасне прибирання;
– вирішується питання про визначення переліку контейнерних майданчиків з дворазовим прибиранням; удосконалення схеми прибирання контейнерних майданчиків шляхом запровадження та визначення графіку прибирання контейнерних майданчиків в другу зміну у вихідні дні; придбання та встановлення додаткових контейнерів для збору ТПВ;
– з метою уникнення збитковості підприємств з вивозу твердих побутових відходів збільшено норми накопичення твердих побутових відходів для населення та розробляються нові тарифи для вивезення ТПВ;
– для спрощення процедури оплати та ведення належного обліку за надані послуги по вивозу ТПВ створено абонентський відділ на підприємстві, що здійснює прибирання сміття;
– для покращення якості наданих послуг за вивезення ТПВ від населення та інших споживачів, розпорядженням міського голови №232 від 20.09.06. проведено закріплення територій по вивезенню твердих побутових відходів за підприємствами;
– для здійснення постійного контролю за станом благоустрою та притягнення до відповідальності порушників законодавства про благоустрій, рішенням ІУ сесії У скликання Ужгородської міської ради від 26.12.06 №137 створене управління муніципальної поліції;
– рішенням ІУ сесії У скликання Ужгородської міської ради від 29.12.06 №162 затверджена Програма поводження з твердими побутовими відходами на 2007-2010 роки;
– в комунальних підприємствах, що задіяні в санітарній очистці міста оновлено парк сміттєвозами (13 одиниць) та підмітально-прибиральною технікою (3 одиниці), що значно покращило санітарний та екологічний стан міста.
– виведено із використання контейнери типу “Кубо” та частково проведено заміну стандартних контейнерів на контейнери типу “Євро” місткістю 1000 л – для користування населенням.
Потребує розробки і запровадження схема санітарної очистки та прибирання міста згідно з наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10.01.06. №6 “Про затвердження Рекомендації із розроблення схем санітарної очистки населених пунктів”, створення карантинних майданчиків згідно вимог ст. 24 Закону України “Про захист тварин від жорстокого поводження” та притулку для безпритульних тварин.
Для покращення благоустрою міста необхідно оновити парк спеціалізованої техніки та обладнання, облаштувати під’їзні шляхи на міському полігоні ТПВ.
Через засоби масової інформації проводити з населенням міста пропогандистсько-інформаційні тренінги з дотримання законодавства у сфері благоустрою територій населених пунктів.
Озеленення
В місті Ужгороді площа всіх видів зелених насаджень складає більше 400 тис. кв. м.
Озелененням, утриманням зелених насаджень міста, вирощуванням та реалізацією квітково-декоративної продукції займається спеціалізоване підприємство КПЗГ “Агромікс”. У межах виділених бюджетом міста коштів охоплено доглядом біля 30 відсотків зелених насаджень.
З метою розробки плану зеленого будівництва, відновлення, реконструкції та експлуатації об’єктів зелених насаджень, проведено інвентаризацію на територіях житлово-експлуатаційних районів для виявлення дерев, що можуть створити аварійні або надзвичайні ситуації.
На даний момент матеріально-технічна база підприємства потребує кардинального оновлення, в першу чергу проведення капітального ремонту оранжерей, господарсько-побутових приміщень, опалювальної системи та системи водопостачання. Для робіт по утриманню та поточному ремонту зелених насаджень міста КПЗГ “Агромікс” потребує закупити вкрай необхідну техніку, а саме: автотранспорт; потужні цензові газонокосарки; бензопили, тощо.
Зовнішнє освітлення
Місто Ужгород облаштоване мережами зовнішнього освітлення загальною протяжністю 215,9 км, в т. ч. кабельні мережі – 82,1 км, повітряні мережі – 133,8 км. Установлено світильників у місті 5500 штук, в т.ч. лампи розжарювання – 1550, ртутні – 2900, натрієві – 1050.
Обслуговування міських електромереж здійснюється спеціалізованим підприємством КП “Міськсвітло”.
Зовнішнім освітленням місто охоплене тільки на 80 відсотків.
З метою економії електроенергії в місті встановлено багатотарифні лічильники активної та реактивної енергії ЕМS вуличного освітлення в кількості 80 одиниць, в результаті чого процент економії складає 50 відсотків.
Разом з тим існують проблеми, які потребують нагального вирішення. Заміна діючих світильників проводиться лише на 25 відсотків, а також повільно здійснюється перехід на більш сучасні та економічні лампи вуличного освітлення та світильники з покращеними світлотехнічними характеристиками.
Занепокоєння викликає технічний стан опор вуличного освітлення (встановлені в 70-х роках). На підставі акту комісійного обстеження (дефектний акт) потребують капітальному ремонту 650 опор (в т. ч. 439 одиниць знаходяться в аварійному стані).
Ритуальне обслуговування
В м. Ужгород надання ритуальних послуг здійснює спеціалізована служба – Ужгородський комбінат комунальних підприємств (УККП).
УККП обслуговує 10 кладовищ: Кальварія, Пагорб Слави, Барвінок, Єврейське, Тімірязєва, Доманинці, Радванка, Горяни, Перемоги, Дравці.
Поряд з комунальним підприємством, в місті надаються ритуальні послуги населенню і підприємствами приватної власності.
Залишається актуальним питання охорони та впорядкування кладовищ, а також покращення рівня ритуальних послуг, розширення їх номенклатури.
Потребує негайного вирішення довідведення землі під кладовище для здійснення захоронень
Для більш повного та якісного надання послуг населенню підприємству необхідно поновити парк спеціалізованою технікою: автобуси для перевезення покійників, міні-екскаватор для копання могил.
ІІ. Мета та цілі Програми. Основні завдання та заходи
2.1. Мета та цілі Програми
Метою Програми є забезпечення реалізації на території міста державної політики реформування житлово-комунального господарства, передбаченої “Загальнодержавною програмою реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2010-2014 роки” та визначення основних цілей, житлово-комунального господарства.
Першочерговими цілями є:
– задоволення потреб всіх споживачів у економічно доступних житлово-комунальних послугах належного рівня та якості, що відповідає вимогам державних стандартів;
– створення умов для сталої, ефективної роботи та розвитку житлово-комунального господарства, підвищення рівня прозорості у взаємовідносинах між суб’єктами ринку житлово-комунальних послуг, економічне і раціональне використання матеріальних ресурсів та енергоносіїв, зниження нераціональних витрат при виробництві послуг;
– формування нової системи управління житлово-комунальним господарством, нових інститутів управління житловим фондом, що базуються на системі договірних відносин;
– виведення з експлуатації аварійних житлових будинків та відновлення аварійних об'єктів комунального господарства;
– наближення до нормативно необхідної потреби обсягів проведення капітального ремонту житла;
– покращення екологічного стану та забезпечення безпеки життєдіяльності населення;
– створення однакових умов для всіх суб’єктів підприємницької діяльності у сфері житлово-комунального господарства;
– стимулювання інвестиційної діяльності у сфері житлово-комунального господарства для реформування та розвитку житлово-комунального господарства.
2.2. Основні напрями реформування
2.2.1. Організація ефективного управління та належного використання майнових комплексів у сфері виробництва і надання житлово-комунальних послуг
Першочерговими заходами реформування в галузі є завершення розроблення ефективної сучасної системи управління, впорядкування відносин власності, визначення замовників житлово-комунальних послуг:
делегування органами місцевого самоврядування повноважень управління замовника робіт з капітального ремонту житла та благоустрою, які закуповують ці роботи на основі тендерних торгів, об’єднання з цією метою на договірних засадах коштів відповідних бюджетів;
завершення роботи щодо передачі у комунальну власність територіальних громад відомчого житлового фонду та об’єктів комунального призначення;
формування єдиної електронної мережі зв’язку для збору і узагальнення статистичної звітності та інформації підприємств житлово-комунального господарства.
Місцеві органи виконавчої влади забезпечують обслуговування населення підприємствами та організаціями житлово-комунального господарства незалежно від форми власності; організовують роботу з атестації об’єктів, сертифікації продукції, робіт і послуг підприємств та організацій житлово-комунального господарства.
Органи місцевого самоврядування забезпечують інвентаризацію та управління об’єктами житлово-комунального господарства та майновими комплексами, що перебувають у комунальній власності, їх належне утримання та ефективну експлуатацію, необхідний рівень послуг, що надаються населенню, та його соціальний захист.
Підприємства та організації житлово-комунального господарства забезпечують виключно на договірних засадах всіх споживачів, у тому числі бюджетні організації, якісними послугами в необхідних обсягах.
Ефективне управління діяльністю житлово-комунальних підприємств буде залежати від розмежування та впорядкування функцій підприємств виробників і постачальників, а також споживачів житлово-комунальних послуг; запровадження системи договірних відносин, зумовлених появою у цій сфері господарюючих суб’єктів різних організаційно-правових форм; розроблення виробничої та інвестиційної програм, формування та встановлення тарифів як засобу фінансового забезпечення цих програм; запровадження моніторингу діяльності підприємств, що дасть можливість органам місцевого самоврядування реалізувати свої повноваження із забезпеченням населення якісними житлово-комунальними послугами.
2.2.2.Забезпечення беззбиткового функціонування підприємств житлово-комунального господарства
Впровадження прозорої гнучкої системи ціноутворення шляхом встановлення економічно обґрунтованих тарифів, що забезпечують повне відшкодування експлуатаційних витрат, розрахованих на основі нормативів та необхідного прибутку для виконання заходів, затверджених програм розвитку об’єктів комунальної власності є основою реформування і розвитку житлово-комунального господарства, створення умов рентабельного функціонування підприємств, підвищення якості послуг та впровадження заходів з ресурсо- та енергозбереження.
Для покращення фінансового стану підприємств галузі необхідно:
– виконання вимог законодавства щодо повного відшкодування суб’єктами господарювання економічно обґрунтованих витрат, пов’язаних з виробництвом та наданням житлово-комунальних послуг;
– запровадження нового механізму формування цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, спрямованого на забезпечення ефективного господарювання та економного використання енергетичних та матеріальних ресурсів, впровадження тарифів на послуги водопостачання і водовідведення з інвестиційною складовою згідно Порядку формування тарифів на послуги централізованого водопостачання і водовідведення, затвердженого наказом Держбуду України від 27.06.01р. №139, забезпечення фінансування передбачених пільг та субсидій населенню та лімітованого споживання і фінансування комунальних послуг, отриманих бюджетними установами;
– забезпечення належного обліку та оптимізація витрат і втрат енергетичних і матеріальних ресурсів (палива, електричної та теплової енергії, води у сфері виробництва і надання житлово-комунальних послуг;
– підприємствам виробникам і надавачам послуг здійснити енергетичний аудит і домогтися зниження питомих витрат енергоносіїв на одиницю наданих послуг на 0,12 квт/год на 1 куб. м води і норм втрат води на 10 відсотків та теплової енергії на 6 відсотків, для чого розробити і реалізувати відповідні заходи;
– введення диференційованої плати за житло в залежності від його споживчої якості;
– поетапний перехід від оплати послуг з водопостачання та водовідведення за нормами водоспоживання до оплати за обсягами їх фактичного споживання.
2.2.3. Поглиблення демонополізації житлово-комунального господарства, створення конкурентного середовища на ринку житлово-комунальних послуг
З метою створення умов для подолання негативних наслідків монопольного та домінуючого становища (у тому числі технологічно зумовленого) організацій житлово-комунального господарства розвиток конкуренції в житлово-комунальному господарстві буде здійснюватися шляхом:
– формування міськвиконкомом замовлення на послуги і програми розвитку об’єктів житлово-комунального призначення (обсяг послуг для населення, бюджетних установ, господарюючих суб’єктів, розвиток систем тепло-, водопостачання і водовідведення тощо);
– організації системи розрахунків за використані ресурси і спожиті послуги на основі договорів (угод), а також застосування економічних санкцій за порушення договірних зобов’язань;
– залучення на паритетній основі організацій різних форм власності для надання житлово-комунальних послуг на конкурсній (тендерній) основі;
– створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, які будуть замовниками (надавачами) послуг;
– залучення на конкурсних засадах підприємств усіх форм власності та суб’єктів підприємницької діяльності до обслуговування житлового фонду та прибудинкових територій;
– створення дирекцій (служб) єдиного замовника з виконання робіт по ремонту і обслуговування житлового фонду;
– створення регіональних органів з нагляду і контролю за використанням та утриманням державного, комунального і приватного житлових фондів, а також комунальних об’єктів (після створення Державної житлової інспекції);
– роздержавлення підприємств тепло-, водопостачання і водовідведення;
– реструктуризація діючих підприємств з виділенням непрофільних виробництв, що не пов’язані з основною технологічною діяльністю, створення альтернативних підприємств;
– організація експлуатації об’єктів комунальної теплоенергетики, централізованого водопостачання та водовідведення підприємствами різних форм власності на основі контрактів на управління, договорів оренди, концесії;
– створення нових організаційних ринкових структур – акціонерних товариств, корпорацій, приватних підприємств; формування сервісних служб (з монтажу та обслуговування приладів обліку, налагоджування та ремонту автоматики та ін.) та організацій надавачів послуг (відокремлення виробництва від транспортування товару-послуги до споживача);
– організації конкурсів на виконання спеціалізованих робіт (обслуговування внутрішньобудинкових інженерних мереж, вентиляційних каналів, ліфтів, систем пожежегасіння, вивіз сміття тощо).
Розвиток конкурентних принципів управління і обслуговування житла сприятиме роздержавленню житлово-експлуатаційних організацій.
В результаті розвитку конкурентних відносин у житлово-комунальному господарстві підвищиться його функціонування, що має забезпечити загальне зниження витрат на утримання цієї сфери не менше ніж на 7 відсотків і залучення додаткових фінансових ресурсів для модернізації господарства.
2.2.4. Технічне переоснащення житлово-комунального господарства з заміною застарілого енергоємного обладнання та різким зниженням показників використання енергетичних і матеріальних ресурсів на виробництво житлово-комунальних послуг
Технічне переоснащення житлово-комунального господарства призведе до зменшення енергоспоживання на одиницю продукції та послуг і в кінцевому підсумку скорочення енергетичних витрат і втрат. Для вирішення зазначених проблем необхідно здійснити:
у житловому фонді – проведення капітального ремонту житла, реконструкція багатоквартирних будинків забудови 60-70-х років, модернізація та реконструкція ліфтового господарства, утеплення огорожувальних конструкцій будинків, ліквідація витоків у будинкових мережах та сантехнічних приладах;
у водопровідно-каналізаційному господарстві – будівництво та реконструкція мереж систем централізованого водопостачання та водовідведення із застосуванням новітніх матеріалів та технологій, заміна застарілого енергоємного обладнання тощо;
у комунальній теплоенергетиці – вдосконалення систем теплопостачання населених пунктів за рахунок їх помірної децентралізації, будівництво та реконструкція мереж із застосуванням попередньо ізольованих труб, заміна застарілого енергоємного обладнання (котли, насосні агрегати), запровадження індивідуальних систем опалення в багатоквартирних будинках;
на об’єктах благоустрою – оновлення парку спеціалізованої техніки, реконструкція мостів та шляхопроводів, приведення сміттєзвалищ до вимог природоохоронного законодавства, заміну на сучасні енерговитратних та екологічно небезпечних ламп зовнішнього освітлення.
Для організації виконання та реалізації заходів з енергозбереження в житлово-комунальному господарстві необхідно забезпечити:
– проведення енергетичного та технічного обстеження об’єктів житлово-комунального господарства, експертизи витрат та втрат, пов’язаних з виробництвом та наданням житлово-комунальних послуг суб’єктами господарювання;
– створення механізму стимулювання ощадливого споживання енергоносіїв;
– впровадження лізингових операцій як додаткового джерела фінансування заходів з енергозбереження;
– спрямування частини коштів від штрафних санкцій за неефективне використання паливно-енергетичних ресурсів на встановлення будинкових засобів обліку та регулювання енергоресурсів;
– створення галузевого інноваційного фонду у житлово-комунальній сфері, кошти якого мають витрачатися на оснащення житла засобами регулювання та обліку енергоресурсів, модернізацію підприємств.
2.2.5. Забезпечення громадської підтримки державної політики реформування і розвитку житлово-комунального господарства міста
З метою формування виваженої громадської думки з питань реформування житлово-комунального господарства міста та залучення мешканців міста до їх вирішення необхідно забезпечити виконання наступних міроприємств:
проведення інформаційної кампанії, семінарів, круглих столів, громадських форумів та слухань, створення інформаційно-консультативних центрів з питань інноваційних впроваджень;
розміщення матеріалів у засобах масової інформації з метою висвітлення проблемних питань житлово-комунального господарства;
висвітлення питань розвитку та реформування житлово-комунального господарства на окремо створених сайтах виконавчого комітету.
ІІІ. Механізм реалізації Програми
Механізм реалізації Програми реформування житлово-комунального господарства здійснюється шляхом нормативно-правового, організаційного, фінансового, інформаційного забезпечення, моніторингу та контролю за її виконанням.
На регіональному рівні нормативно-правове забезпечення означає подання пропозицій щодо внесення змін чи доповнень до чинного законодавства України з питань житлово-комунального господарства. Організаційне та інформаційне – здійснюється відповідним управлінням облдержадміністрації, районними державними адміністраціями, міськвиконкомами міст обласного значення разом з органами місцевого самоврядування і висвітлюється в засобах масової інформації.
Фінансове забезпечення Програми здійснюється за рахунок коштів державного, обласного, місцевих бюджетів, коштів підприємств житлово-комунального господарства, охорони навколишнього господарства та інших залучених коштів, а також за рахунок споживачів (введення нових тарифів з інвестиційною складовою), залучення в галузь інвестицій, кредитних позичок, коштів одержаних від приватизації та передачі в оренду комунального майна та інших джерел фінансування, незаборонених чинним законодавством.
На виконання Програми міськвиконком щорічно розробляє та затверджує заходи щодо реалізації положень Програми з визначенням джерел фінансування, очікуваного результату впровадження, відповідальних за реалізацію, термінів виконання, вартості а також обсягів бюджетного фінансування.
Міськвиконком міста двічі на рік інформує облдержадміністрацію про стан виконання щорічних заходів щодо реалізації положень Програми.
Моніторинг та контроль за виконанням Програми здійснюється облдержадміністрацією через управління житлово-комунального господарства, про що двічі на рік інформується Держжитлокомунгосп України.
ІV. Фінансове забезпечення виконання завдань Програми
Фінансово-економічне забезпечення реформування житлово-комунальної галузі міста передбачає насамперед:
• перехід до економічно обґрунтованих тарифів для всіх категорій споживачів житлово-комунальних послуг, недопущення зростання інфляції за рахунок необґрунтованого підвищення цін і тарифів;
• реструктуризація та списання безнадійної заборгованості у сфері житлово-комунального господарства за умови переходу до економічно обґрунтованих тарифів.
Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету, субвенцій з державного бюджету, коштів підприємств та інших залучених джерел, не заборонених законодавством.
Фінансування з державного бюджету заходів Програми здійснюється на умовах, визначених Загальнодержавною програмою реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2014 роки, затвердженою Законом України від 11.06.09р. №1511- VІ, та спрямовується на:
• реалізацію інвестиційних проектів з реконструкції та капітального ремонту житлового фонду та об’єктів благоустрою, систем централізованого тепло-, водопостачання та водовідведення, а також на технічне переоснащення об’єктів житлово-комунального господарства;
• реалізацію пілотних проектів у сфері житлово-комунального господарства, спрямованих на удосконалення систем управління житловим фондом, скорочення питомих показників використання енергетичних і матеріальних ресурсів, у тому числі щодо впровадження використання альтернативних джерел енергії та видів палива.
Кошти місцевих бюджетів підлягають щорічному коригуванню на прогнозний індекс інфляції під час формування проекту бюджету на наступний рік.
V. Етапи виконання Програми
На І етапі (2010-2011 роки) передбачається: покращення фінансово-економічного стану підприємств галузі, створення умов для їх беззбиткової діяльності та накопичення інвестиційних ресурсів для технічного переоснащення підприємств житлово-комунального господарства, забезпечення населення комунальними послугами належних рівня та якості відповідно до державних стандартів.
На ІІ етапі (2012-2014 роки) передбачається: забезпечення сталого функціонування житлово-комунального господарства на основі повного відшкодування підприємствам галузі економічно обґрунтованої вартості житлово-комунальних послуг та надання населенню послуг високих рівня та якості відповідно до вимог національних стандартів, гармонізованих з міжнародними.
Очікувані результати виконання Програми
Реалізація положень Програми дасть змогу підвищити надійність роботи інженерно-комунальних систем життєзабезпечення, комфортність і безпеку умов проживання громадян;
підвищить ефективність роботи житлово-комунальних підприємств і знизить витрати і втрати на виробництво житлово-комунальних послуг;
зменшить критичний рівень зносу основних фондів в житлово-комунальному комплексі;
підвищить якість житлово-комунального обслуговування споживачів; дасть інтенсивний поштовх до створення нових ОСББ, як в нашому місті, так і в інших малих містах України, сприятиме розвитку малого підприємництва в житлово-комунальному господарстві;
забезпечить створення нових ОСББ в місті;
дозволить скоротити бюджетні витрати на погашення різниці в тарифі на утримання та ремонт житлових будинків;
забезпечить ефективність поєднання господарської самостійності конкуруючих підприємств і державного регулювання діяльності природних монополій та розвиток підприємницької активності і посилить захист інтересів споживачів;
забезпечить виконання повноважень органів місцевого самоврядування щодо збереження та ефективного використання майнових комплексів житлово-комунального господарства;
забезпечить правове врегулювання відносин між виробником (надавачем) та споживачами у сфері надання житлово-комунального господарства;
покращить розрахункове обслуговування населення;
забезпечить покращення фінансового стану підприємств житлово-комунального господарства, підвищення рівня оплати за енергоносії;
створить передумови для залучення не бюджетних інвестицій у розвиток об’єктів галузі;
прискорить технічне переоснащення підприємств галузі, наближення до євро стандартів у сфері охорони навколишнього середовища;
покращить роботу щодо енергозбереження у житлово-комунальній сфері; покращить благоустрій міста та якості комунального обслуговування;
підвищить якість послуг теплопостачання, здешевлення їх вартості за рахунок скорочення питомих витрат палива;
сприятиме формуванню зовнішнього вигляду міста, придання йому естетично привабливого вигляду, покращенню умов проживання мешканців.
Секретар ради Ю. П. Бедь
|
|
|
|
|
|
|
|