|
Законодавство України є достатньо розвинутим щодо впровадження основних принципiв сталого розвитку. Воно визначає право кожного на охорону здоров'я, що передбачає безпечне для життя i здоров'я людей навколишнє природне середовище, санiтарно-епiдемiчне благополуччя територiї i населеного пункту, де вiн проживає, безпечнi i здоровi умови працi, навчання, побуту та вiдпочинку, достовiрну та своєчасну iнформацiю про стан свого здоров'я, включаючи iснуючi i можливi фактори ризику. Поряд з цим, кожен має право на вiдшкодування за рахунок держави чи органiв мiсцевого самоврядування матерiальної чи моральної шкоди, завданої незаконними дiями чи бездiяльнiстю органiв державної влади, органiв мiсцевого самоврядування, їх посадових i службових осiб при здiйсненнi ними своїх повноважень.
Удосконалення стратегї управління містом є важливим напрямком діяльності органу місцевого самоврядування.
Механiзмами реалiзацiї прiоритетних завдань в цiй сферi є:
1.Вироблення показників (індикаторів) сталого розвитку Ужгорода.
2.Професійний розрахунок найбільше небезпечних ризиків і суспільне обговорення можливостей їх зменшення.
3.Моніторинг і оцінка процесу використання і накопичення природних, створених і соціальних ресурсів Ужгорода через проведення моніторингу зміни індикаторів.
Управлiння мiстом вимагає системи оцiнок, яка вiдображає вирiшення на мiсцевому рiвнi основних проблем: загальна безпека; оточуюче середовище; вiдпочинок; здоров'я населення; доходи, освiта; зайнятiсть населення; житловi умови.
Здійснюватиметься моніторинг наступних показників (індикаторів) на найближчі п’ять років:
Проблема
|
Індикатори
|
Ужгород
|
Закар-патська
область
|
Україна
|
Ужгород (прогноз/ потреба)
|
Економіка
|
Обсяг реалізованої продукції, робіт, послуг на 1
жителя в усіх галузях економіки, тис.грн.
|
36,0
|
8,8
|
х
|
х
|
Населення
|
Щільність населення
на кв.км, осіб
|
2925
|
98
|
78
|
х
|
Демогра-фічна
ситуація
|
Народжуваність на
1000 осіб
|
11,3
|
12,4
|
8,3
|
13,0
|
Смертність на 1000
осіб
|
11,2
|
12,4
|
15,8
|
10,0
|
Природний приріст
|
+0,1
|
0
|
-7,5
|
3,0
|
Здоров’я
населення
|
Кількість
захворювань на 1000 осіб, із них:
|
587,8
|
689,9
|
686,5
|
450,0
|
- інфекційні хвороби
|
13,7
|
9,5
|
28,1
|
8,0
|
- туберкульоз
|
0,6
|
0,6
|
0,8
|
0,4
|
- бронхіальна астма
|
0,4
|
0,4
|
0,3
|
0,2
|
Забезпеченість
лікарями на 10000 населення, осіб
|
117,8
|
42,3
|
47,4
|
115,0
|
Забезпеченість
середнім медичним персоналом на 10000 населення, осіб
|
196,0
|
106,5
|
110,9
|
196,0
|
Зайнятість населення
|
Кількість населення,
зайнятого в економіці у відсотках до працездатного населення
|
76,2
|
х
|
х
|
80,0
|
Освітній рівень
|
Кількість осіб, що
проживають і мають повну вищу освіту на 1000 осіб населення
|
223
|
71
|
118
|
240
|
Кількість осіб, що
мають базову вищу освіту на 1000 осіб населення
|
15
|
6
|
6
|
35
|
Соціальна
активність
|
Кількість членів
громадських організацій в місті на 1000 осіб
|
384
|
398
|
338
|
500
|
Житлові умови
|
Забезпеченість населення житлом загальної площі
на одну особу, м2
|
19,7
|
21,8
|
21,0
|
23,0
|
Кількість сімей, що потребують покращення
житлових умов
|
6375
|
х
|
х
|
4875
|
Кількість збудованих квартир в рік, одиниць
|
179
|
х
|
х
|
500
|
Доходи населення
|
Середньомісячна заробітна плата робітників та
службовців, зайнятих в економіці, грн.
|
863,36
|
726,38
|
882,10
|
3000,0
|
Середній розмір призначеної місячної пенсії
пенсіонерам, які перебувають на обліку в органах соціального
захисту
|
398,0
|
359,72
|
405,6
|
1350,0
|
Спожива- ння продуктів харчуван-ня
|
На душу
населення за рік, кг
|
М’ясо і м’ясопродукти
|
40,8
|
37,7
|
38,5
|
45,4
|
Молоко і молочні продукти
|
217,2
|
260,6
|
226,0
|
353,3
|
Яйця, шт.
|
228
|
220
|
237
|
246
|
Картопля
|
127,2
|
199,5
|
141,4
|
90,1
|
Фрукти і ягоди
|
40,8
|
101,4
|
115,4
|
61,3
|
Хліб і продукти з борошна
|
118,8
|
125,6
|
142,6
|
93,8
|
Транспорт і зв’язок
|
Забезпеченість населення приватними легковими
автомобілями на 1000 населення, шт.
|
181
|
103
|
х
|
200
|
Забезпеченість населення основними домашніми
телефонними апаратами на 100 сімей – всього
|
70
|
37
|
х
|
90
|
Довжина автомобільних доріг місцевого значення,
км
|
210
|
х
|
х
|
210
|
Зношеність
автомобільних доріг місцевого значення, %:
- магістральних
- другорядних
- внутрішньоквартальних
|
60
30-40
70
80-90
|
х
х
х
х
|
х
х
х
х
|
х
х
х
х
|
|
Направлено коштів на проведення капітального
ремонту мереж автодоріг, млн.грн. в рік
|
6,0
|
х
|
х
|
10,5
|
Інвестиції
|
Інвестиції в основний капітал в розрахунку на
одного мешканця, тис.грн.
|
4,0
|
0,9
|
1,6
|
5,0
|
Іноземні інвестиції на одну особу, дол.США
|
441,4
|
251,7
|
201,6
|
700,0
|
Стан комуналь-ного госпо-дарства
|
Протяжність водопроводної мережі, км
|
276,1
|
х
|
х
|
х
|
З них потребують заміни, км
|
113
|
х
|
х
|
х
|
Протяжність каналізаційних мереж, км
|
191
|
х
|
х
|
х
|
З них потребують заміни, км
|
30
|
х
|
х
|
х
|
Введено в
експлуатацію:
|
водопровід, км
|
2,0
|
х
|
х
|
10,0
|
каналізація, км
|
3,5
|
х
|
х
|
6,0
|
Загальна безпека
прожива-ння
|
Фінансування з міського бюджету витрат на покращення
навколишнього середовища, всього в млн.грн.
- затрати на благоустрій, реконструкцію доріг;
- реконструкцію водопро-відно-каналізаційного
гос-подарства, вивіз та розмі-щення відходів, протипа-водкові
заходи, озеленення, екологічну освіту)
|
22,1
12,9
9,2
|
х
х
х
|
х
х
х
|
40,1
25,1
15,0
|
Стан атмосфер-ного
повітря
|
Обсяг викидів
шкідливих речовин в атмосферне повітря від рухомих джерел
забруднення на 1 жителя, кг
|
70,0
|
18,0
|
45,0
|
х
|
Озеленен-ня
|
Площа зелених зон
на 1 жителя, кв.м.
|
8,6
|
х
|
х
|
10
|
Площа благоустрою
зелених зон, га
|
20
|
х
|
х
|
100
|
Кількість
висаджених деревно-чагарникових насаджень, одиниць
в т.ч. :
- дерев
- декоративних насаджень
|
611
390
222
|
х
х
х
|
х
х
х
|
1500
500
1000
|
Місця відпочин-ку
|
Затрати на
благоустрій парків, дитячих площадок на прибудинкових територіях,
в діючих цінах в млн.грн.
|
0,6
|
х
|
х
|
1,5
|
Сміття на вулицях
|
Нормативна потреба
ємності контейнерів до обсягу утворених відходів, м3
|
520
|
х
|
х
|
520
|
Кількість наявних
контей-нерів ємністю, одиниць:
- 10 м3
- 1 м3 (типу євро)
- 0,6 м3
|
8
253
284
|
х
х
х
|
х
х
х
|
0
350
284
|
Закуплено нових
контейнерів типу євро, одиниць
|
150
|
х
|
х
|
100
|
Витрати на
придбання нових контейнерів та облаштування площадок, млн.грн.
|
0,3
|
х
|
х
|
0,8
|
Витрати на придбання нової техніки по вивозу
сміття, млн.грн.
|
0,7
|
х
|
х
|
1,2
|
Важливим чинником досягнення сталого розвитку міста буде створення умов для доступу громадськостi до iнформацiї та її участь у прийняттi рiшень. Будуть здійснені заходи для створення банкiв даних про економiчний, соціальний, просторовий, екологiчний та управлінський стан у мiстi i створено умови доступу громадськостi до цих даних та для надання мешканцями міста своїх пропозицiй та побажань.
В структурi управлiння пiдроздiли зв'язкiв з громадськiстю повинні бути забезпеченi належною iнформацiйною технiкою для збору та узагальнення пропозицiй громадськостi з питань сталого розвитку та iнформування її про всi кроки влади в цьому напрямку.
Особливе місце в реалізації Концепції сталого розвитку займатиме малий та середній бізнес, який створює значну частину робочих міст та забезпечує наповнення бюджету. Тому, першочерговим завданням влади є сприяння створенню інфраструктури для обслуговування малого та середнього бізнесу.
Важливим чинником пiдвищення ефективностi суспiльно-економiчної дiяльностi, необхiдним для обгрунтованого прийняття управлiнських рiшень та контролю за їх виконанням, є інформатизацiя, яка буде проводитись на основi комп'ютеризацiї робочих мiсць та впровадження iнформацiйних систем та банкiв даних. Найбiльш важливими слiд вважати кадастровi системи землi та нерухомостi, iнформатизацiю будiвництва, мiського транспорту, системи охорони здоров'я, соцiального захисту та соцiального забезпечення населення.
Результати, яких необхiдно досягти в соцiальнiй, економiчнiй та еколо-гiчнiй сферах розвитку:
- забезпечення позитивних демографiчних тенденцiй;
- стабiльне покращання якостi життя населення і його наближення до рівня країн Центральної Європи;
- створення високотехнологiчного i екологобезпечного промислового комплексу;
- ефективне функцiонування транспортного потенцiалу мiста;
- повне забезпечення потреб у засобах зв'язку свiтового рiвня;
- збiльшення тривалостi життя громадян та належна охорона здоров'я населення;
- перетворення міста в освiтнiй, науковий та культурний центр та центр
інформаційних технологій;
- розвиток туризму, постiйне збiльшення частки надходжень у бюджет вiд туристичних послуг до середньоєвропейського рiвня;
- екологiчно безпечне функцiонування мiського середовища, модернiзацiя мiської iнженерної iнфраструктури;
- забезпечення особистої безпеки громадян, дотримання законностi та правопорядку.
Ключовим елементом Концепції сталого розвитку є механізм фінансового забезпечення життєдіяльності та розвитку міста, залучення та раціональне використання фінансово–кредитних та інвестиційних ресурсів. Важливим напрямом діяльності регіональних владних структур є їх всебічна робота щодо формування сприятливого інвестиційного клімату в місті. Необхідно запровадити схему і постійно здійснювати порівняння показників м. Ужгорода щодо інвестиційної привабливості з існуючими показниками міжнародних організацій, якими найчастіше користуються зарубіжні інвестори .
Перехiд м.Ужгорода на принципи сталого розвитку буде здійснюватися поступово. Перший етап буде пов'язаний iз створенням передумов для реалiзацiї принципiв соцiальної справедливостi, забезпечення макроекономiчної стабiлiзацiї, лiквiдацiї бiдностi в мiстi, пiдвищення екологiчної культури громадян, забезпечення доступу громадян до iнформацiї та процедури їх участi у обговореннi та прийняттi владних рiшень по реалізації вироблених індикаторів сталого розвитку міста.
Наступний етап передбачає структурну перебудову економiки міста, впровадження високоефективних екологiчних технологiй, збалансоване використання природно-ресурсного потенцiалу мiста, забезпечення якостi життя, яке вiдповiдає стандартам країн Західної Європи, надання широких прав територіальним громадам.
|
|